نامه دانش آموز چینی به ایران
?️ نامهی دانشآموزان چینی برای دوستان ایرانی
? این ویدیو در حساب کاربری توییتر سفیر چین در ایران منتشر شده است
? @porsemanebanovan
?
? @khanevadehrazavi
?️ نامهی دانشآموزان چینی برای دوستان ایرانی
? این ویدیو در حساب کاربری توییتر سفیر چین در ایران منتشر شده است
? @porsemanebanovan
?
? @khanevadehrazavi
?بازخوانی| سخنان آتشین سید حسن نصرالله درباره قدس: ما شیعیان هرگز فلسطین و مقدسات آن را تنها نخواهیم گذاشت.
? @porsemanebanovan
?
? @khanevadehrazavi
?????
? #شایعه
جبران نمازهای قضا فقط با یک نماز !!؟
‼️در فضای مجازی روایتی منتسب به پیامبر(ص) منتشر شده، که اگر نماز قضا دارید: قبل از ظهر آخرین جمعه ماه مبارک رمضان چهار رکعت نماز (۲تا دو رکعتی) بخوانید و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیة الکرسی و ….الی آخر روایت» که خواندن این نماز میتواند همه نمازهای قضای شما را جبران کند!!!
#پاسخ
?اولا: طبق جستجو در منابع معتبر روايی شيعه، اين روايت یافت نشده است.
?ثانيا: مفاد آن با ساير روايات قطعی و معتبر دیگر شیعه در تعارض است، زيرا روايات متعددی دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» دارد يعنی قضاء نمازی که از دست رفته، بايد همانگونه که بوده بجا آورده شود، اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر چهار رکعت بود چهار رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و…
?لذا هيچ عملی جز بجا آوردن عین نماز قضا شده، نمیتواند جايگزين آن گردد.
#پرسمان_بانوان
#آزادی_قدس_خونبهایت
به کانال ما در ایتا بپیوندید. ??
? @porsemanebanovan
?
? @khanevadehrazavi
?????
رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد، افزود: از همه چه تأییدکنندگان و چه منتقدان برجام خواهش میکنم که این موضوع ملی را فراتر از موضوع انتخابات در نظر بگیرند و در جهت منافع و رفع مشکلات مردم جدیت تمام داشته باشند، راه حل مشکل، دستبهدست هم دادن و رعایت اقتصاد مقاومتی است.
زاکانی با بیان اینکه آمریکا از قبل، برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد، گقت: درخواست من این است که با مردم خودمان طوری صحبت نکنیم که محل ابهام داشته باشد.
وی گفت: رئیسجمهور در بند ۴ نامه خود درباره تحریمها اظهارات خیلی قطعی کرد در حالی که یکی از اشکالات این است که ما یک امری را قطعی گرفتیم و نسبت به آینده هیچ تمهیدی را نمیخواهیم داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه در نامه مقام معظم رهبری ذکر شده است ناظر بر ۲۰ ملاحظهای است که شورای عالی امنیت ملی به عنوان قیود خود ذکر کرده و همچنین ناظر به ۹ بند مصوب مجلس شورای اسلامی است.
زاکانی گفت: بنابراین مقام معظم رهبری کلمه به کلمه دقت داشتند و در همین نامه ابهامات و نقایص ساختاری برجام را مطرح کردند.
وی افزود: لذا ما حق نداریم اکنون که این بیانات فصلالخطاب آمده و موارد نقاط قوت و ضعف مشخص شده است مطالب را شفاف نکنیم و از نقاط قوت تشکر کنیم و نقاط ضعف را هم حکایت از شیطنت طرف مقابل بدانیم.
رئیس کمیسیون ویژه برجام گفت: در نکاتی که مقام معظم رهبری به دقت بیان کردند اگر توجه شود برای آینده راهگشاست و اگر توجه نشود یعنی حرفهای گذشته را میخواهیم تکرار کنیم که بزرگترین جفا در حق سخنان گوهربار مقام معظم رهبری و ملت رشید است که اینگونه هدایتگری صورت گفته است.
وی افزود: لذا حتماً باید در این خصوص دولت و مجلس شورای اسلامی دست به دست هم بدهند و در مسیر اجرا دقت کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دستور کتبی اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا درباره لغو تحریمها که رئیسجمهور کشورمان در نامه خود به آن اشاره کرد لغو دستورات اجرایی است یعنی چیزی نیست که درباره همه تحریمها و ناظر به زیرساختها باشد و تضمینی هم وجود ندارد.
زاکانی درباره موضوع جلوگیری از نقض برجام نیز گفت: آمریکا از قبل برجام را نقض کرده است و لازم نیست امروز این نقض را داشته باشد.
وی افزود: چون بر اساس متن برجام حتماً دولتهای طرف مذاکره هم در حوزه گفتاری و هم تصمیم گیری و هم انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی باید محتوای برجام را رعایت کنند و حق ندارند تهدید کنند.
رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا از روزی که برجام نهایی شد تهدیدات خود را آغاز کرد بنابراین برجام را نقض کرد و اکنون موضوع باقی ماندن ساختار تحریمها رویکرد دیگری است.
زاکانی ادامه داد: بنابراین اکنون تاکید مقام معظم رهبری این است که ما همه این کارهایی که میکنیم برای رفع تحریمهاست اما آنها میخواهند ساختار تحریمها را حفظ کنند و اکنون نیز ساختارها حفظ شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ۱۵ سال آینده به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو میرسیم یا خیر؟ گفت: ما در برجام ۵ سند داریم که دو سند آن را در کمیسیون دیدهایم اما سه سند دیده نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: سند نخست، خود برجام است و سند دوم قطعنامه است اما سه سند را خود کمیسیون نیز ندیده است.
زاکانی گفت: سند نخست یک متن با مقدمه به همراه ۵ ضمیمه دارد و سند دوم قطعنامه است که ضمیمه اول قطعنامه خود برجام و اسناد ضمیمه و ضمیمه b نیز درباره مسائل موشکی است که دولت در این خصوص اعلام رسمی کرده است که ما این ضمیمه را قبول نداریم.
وی افزود: این موضوع هر چند که نقض برجام است و برای ما تبعات دارد اما به علت حفظ امنیت ملی، دولت حاضر به پذیرش این تبعات هست.
رئیس کمیسیون ویژه برجام، گفت: سند سوم، برنامه غنیسازی درازمدت ماست که این سند دیده و تدوین نشده است اما در حال تدوین است.
زاکانی افزود: سند چهارم نیز حل مسائل میان ایران و آژانس است که این را در کمیسیون توضیح دادند.
وی ادامه داد: سند پنجم نیز در مورد شیب منحی و یا شیب توسعه هستهای کشور ماست.
زاکانی گفت: سازمان انرژی اتمی در این خصوص سندی به ما نداد و توضیحاتش نیز کامل نبود و در واقع اطلاعات شفاهی که در کمیسیون به ما دادند نادرست بود اما آقای صالحی در اطلاعات کتبی اعلام کرد و توضیح داد در ۱۵ سال به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو میرسیم.
رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه خیلی از مسئولان، اطلاعات درستی درباره اسناد برجام ندارند.
زاکانی درباره این اظهارات آقای عراقچی مبنی بر اینکه بر اساس متن برجام همه تحریمهای اقتصادی لغو و تحریمهای کنگره آمریکا متوقف میشوند، افزود: این اظهارات شاید بیشتر شبیه آرزوست تا یک برخورد کارشناسانه.
وی افزود: ما باید موضوع را کارشناسی و حقوقی بررسی کنیم و با این اقدام مانع از برخورد سیاسی احساسی و هیجانی شویم.
زاکانی ادامه داد: ما حق نداریم مطالبی را بیان کنیم که خلاف آن چیزی باشد که در سند برجام آمده است و یا برای آیندگان تصمیمی بگیریم که مبنای نادرستی داشته باشد.
وی گفت: فصل الخطابی که امروز مقام معظم رهبری فرمودند باید نقطه پایانی در همه گمانه زنیها و یا بر همه خوش باوریها و بدبینیهای افراطی باشد.
روزه روز عاشورا، مردد بین حرمت و کراهت است و جاى هیچگونه احتمال استحباب در آن داده نمی شود؛ یعنی اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان خصوصیت و تشریع در اسلام، باشد بدعت است و حرام، و اگر به عنوان تبرک و شکرگذاری باشد، نشانه پیروی از بدعت بنی امیه و نشانه کفر و خروج از دین اسلام است، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد؛ به دلیل آن که تشبه صوری به بنی امیه پیدا میشود، مکروه و ناقص الثواب است.
به مناسبت دهم محرم و عاشورا؛ پاسخ به شبهه فضیلت روزه عاشورا/
روزه روز عاشورا، مردد بین حرمت و کراهت است و جاى هیچگونه احتمال استحباب در آن داده نمی شود؛ یعنی اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان خصوصیت و تشریع در اسلام، باشد بدعت است و حرام، و اگر به عنوان تبرک و شکرگذاری باشد، نشانه پیروی از بدعت بنی امیه و نشانه کفر و خروج از دین اسلام است، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد؛ به دلیل آن که تشبه صوری به بنی امیه پیدا میشود، مکروه و ناقص الثواب است.
گروه معارف رجانیوز- مصطفی امیری*: يكي از موضوعاتي كه در رابطه با عاشوراي حسيني از ناحيه وهابيت و عالمان دینی آل سعود در عربستان ترویج می شود، قضيه روزه گرفتن روز عاشورا به پيروي از سيره بني اميه و به شكرانه شهادت امام حسین و ياران آن حضرت و اظهار سرور و خوشحالي در دهم ماه محرم، می باشد. در این مقاله، به ریشه های این بدعت و تناقضات روزه عاشورا، پاسخ خواهیم گفت.
روزه روز عاشورا، سنت پیامبر یا بدعت بنی امیه؟
دیدگاه اهل سنت درباره روزه عاشورا
با بررسی روایات موجود در منابع اهل سنت، به تعارض آشکار میان این روایات و وجود اضطراب و خدشه در متن بعضی از آنها بر می خوریم؛ در حالیکه بعضی از این روایات بر روزه این روز تاکید می کنند بعضی دیگر خلاف این را ثابت می کنند. اکنون، به برخی از روایات اهل سنت، در باب روزه عاشورا، اشاره میشود:
روزه عاشورا و تبعیت پیامبر از اهل جاهلیت
از طرف دیگر در بعضی از روایات اهل سنت، آمده است که اهل جاهلیت، عاشورا را روزه می گرفتند و پیامبر نیز به تبع آنها آن روز را روزه گرفت! عَنْ عَائِشَةَ رضى الله عنها قَالَتْ: كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ تَصُومُهُ قُرَيْشٌ فِي الْجَاهِلِيَّةِ، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَصُومُهُ. (صحيح البخاري، ج ۲، ص ۲۵۰) عايشه ميگويد: روز عاشوراء را قريش در جاهليت روزه ميگرفت، و رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم نيز اين روز را روزه ميداشت، و زماني كه حضرت به مدينه آمد همچنان اين روز را روزه ميداشت و ديگران را نيز امر به روزه مينمود.
پیروی پیامبر از یهود در روزه عاشورا
و در بعضی دیگر از روایات اهل سنت، آمده که پیامبر فضیلت روزه عاشورا را نمی دانست اما پس از هجرت به مدینه از یهود یاد گرفت و به آن عمل کرد. عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضى الله عنه قَالَ قَدِمَ النَّبِىُّ الْمَدِينَةَ. فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ. فَقَالَ «مَا هَذَا». قَالُوا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ. هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِى إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ. فَصَامَهُ مُوسَى. قَالَ «فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ». فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ. (صحيح بخاري، ج ۲، ص ۲۵۱ (. نبي اكرم(ص) به مدينه آمد و يهود را ديد كه روز عاشوراء را روزه گرفتهاند، فرمود: اين كار براي چيست؟ گفتند: اين روزي فرخندهاي است كه در آن بني إسرائيل را خداوند از دست دشمنانش نجات بخشيده است؛ لذا موسي و پيروانش اين روز را روزه ميدارند. حضرت فرمود: من براي تبعيت از موسي أحق و سزوارتر هستم از اين رو حضرت اين روز را روزه گرفت و نيز امر فرمود تا اين روز را روزه بگيرند. به نظر شما، آیا امکان دارد پیامبر(ص) با آن علم لدنیش حکم مساله ای را نداند و آنرا از اهل کتاب و یهود، بیاموزد و تبعیت کند!؟
عمل نکردن پیامبر به حکم روزه عاشورا
علاوه بر اینکه، هيثمي از عالمان اهل سنت، در مجمع الزوائد از ابو سعيد خدري و صحابه پیامبر، روايت ميكند:
ان رسول الله أمر بصوم عاشوراء وكان لا يصومه. (هیثمی، مجمع الزوائد، ج ۳، ص ۱۸۶) رسول خدا به روزه عاشوراء امر ميفرمود و حال آنكه خود اين روز را روزه نميگرفت!؟
يعني: به گفته روايت هيثمي، اشكال بيّن و آشكار در روايت صوم روز عاشوراء اين است كه چگونه ممكن است رسول خدا به كاري نيك امر كند در حالي كه خود اهل انجام آن نباشد؟!
ترک روزه عاشورا بعد از ماه رمضان
در بعضی دیگر از احادیث اهل سنت، ذکر شده است که روزه روز عاشورا، بعد از حکم روزه ماه رمضان، ترک و نسخ شد. عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضى الله عنهما قَالَ: صَامَ النَّبِيُّ(ص) عَاشُورَاءَ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ، فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تُرِكَ. (صحيح البخاري، ج ۲، ص ۲۲۶) قبل از نزول حکم روزه ماه رمضان، روز عاشورا را روزه می گرفتند اما پس از آن، روزه عاشورا ترک شد.
بنابراین، همانطور که ملاحظه فرمودید، تعارض مذکور و مطالب عجیب بعضی از این روایات، این احتمال را بسیار تقویت می کند که این روایات از محصولات بنی امیه است و آنها به خاطر سرور و شادی در عاشورا، استحباب روزه این روز را جعل کردند و کم کم این امر به یک سنت و عادت در میان مسلمانان اهل سنت تبدیل شد. و این همان مطلبی است که در زیارت عاشورا آمده است؛ آنجا که میخوانیم: “اللهم ان هذا یوم تبرکت به بنی امیه"، و نیز آنجا که “هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه".
روزه عاشوراء، سنت بني اميه به شکرانه شهادت امام حسين
يكي از موضوعاتي كه در رابطه با عاشوراي حسيني از ناحيه وهابيت مطرح بوده است قضيه روزه گرفتن روز عاشورا به پيروي از سيره بني اميه به شكرانه شهادت حضرت سيد الشهداء و ياران آن حضرت و اظهار سرور و خوشحالي در آن روز بوده است. امام صادق عليه السّلام در روايتي ميفرمايد:
إن آل أمية عليهم لعنة الله ومن أعانهم على قتل الحسين من أهل الشام، نذروا نذرا إن قتل الحسين عليه السلام وسلم من خرج إلى الحسين عليه السلام وصارت الخلافة في آل أبي سفيان، أن يتخذوا ذلك اليوم عيدا لهم، وأن يصوموا فيه شكرا. (شیخ طوسی امالی، ص ۶۷۷)
بني اميه لعنه اللَّه عليهم و آن افرادي از اهل شام كه آنان را در كشتن حسين اعانت نمودند، نذر كردند اگر حسين كشته شود و مقام خلافت، نصيب آل ابو سفيان شود روز عاشورا را براي خود عيد قرار دهند و آن روز را براى به شكرانه قتل حسین، روزه بگيرند.
جشن شادی و عروسی وهابیت در روز عاشورا
بنی امیه به خاطر سرور و شادی در عاشورا، استحباب روزه عاشورا را جعل کردند و کم کم این امر به یک سنت در میان اهل سنت تبدیل شد و تا اینکه در عصر معاصر، بنی امیه زمان، وهابیت آل سعود، نیز بر تجدید این بدعت سیئه، اصرار و پافشاری می کنند، در حالیکه بیشتر اهل سنت توجه دارند که روز عاشورا، روز شهادت فرزند پیامبر، امام حسین(ع) و اصحاب ایشان است و شیعیان این روز را عزاداری می کنند. و به اهل بیت رسول اکرم، احترام ویژه ایی قائل هستند و انگیزه ای برای تقدس بخشی به روز عاشورا ندارند. اما وهابیت تکفیری و حاکمان آل سعود، ادعای تدین و تقدس بیشتری نسبت به سایر مسلمانان دارد از اینرو در مقابل عزای امام حسین، جنبه اموی این موضوع را تقویت می کنند. و به تبعیت از بنی امیه، این روز را روز خوشحالی و شادمانی معرفی می کنند.
تصویر ترویج روز عاشورا، به عنوان روز فرح و شادی
روایات جعلی، دست آویز فتوای مفتی عربستان
منشاء چنین رفتارها و اقدمات در عصر معاصر از طرف حاکمان آل سعود و وهابیت تکفیری، را باید در احادیث جعلی و ساختگی از طرف بنی امیه، جستجو کرد که به علت قتل و کشتن امام حسین، به ساخت و جعل این احادیث، متوسل شدند تا گناه بزرگ حادثه کربلا، به فراموشی سپرده شود. لکن برخی از مفتی های وهابیون دربار آل سعود، با دستاویز قرار داده این احادیث جعلی، به ترویج عقیده بنی امیه، همت گماشته و همچنان بر احیای این بدعت نادرست، پافشاری می کنند.
شيخ عبدالعزيز بن عبدالله آل شيخ، مفتي كلّ و رئيس هيئت علماي بزرگ عربستان و رئيس مركز تحقيقات علمي و فتاواي عربستان با صدور بيانيهاي و با توجيهي كه در متن آمده، مسلمانان را اینچنین به روزه گرفتن در روز عاشوراء ترغيب مينمايد:
الرياض وكالة الأنباء السعودية: وجّه سماحة الشيخ عبد العزيز بن عبد الله آل الشيخ مفتي عام المملكة رئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء، الكلمة التالية في الترغيب في صوم يوم عاشوراء … اما بعد: فقد ثبت عن النبي أنه كان يصوم يوم عاشوراء، ويرغب الناس في صيامه، لأنه يوم نجى الله فيه موسى وقومه، وأهلك فيه فرعون وقومه، فيستحب لكل مسلم ومسلمة صيام هذا اليوم شكرا لله عز وجل! وهو اليوم العاشر من المحرم. ويستحب أن يصوم قبله يوما أو بعده يوما … . (کورانی، الانتصار، ج ۹، ص ۳۰۲)
تصویر عبد العزيز بن عبد الله بن محمد بن عبد اللطيف آل الشيخ مفتی اعظم وهابیت و وزیر فتوا که خصومت عجیبی با امام حسین، شیعیان دارد. وی که از نسل محمد بن عبدالوهاب موسس وهابیت است، پس از بن باز متصدی این منصب شده و نابینایی اش از جمله ویژگیهایست که از همان ابتدا جلب توجه می کند. وی علاوه بر کوری باطن از ناحیه یک چشم نیز کور می باشد.
خبرگزاري عربستان سعودي در بيانيهاي از سوي عبد العزيز بن عبدالله بن محمد آل الشيخ، اعلام كرد:
… اما بعد؛ از پيامبر روايت شده كه آن حضرت، روز عاشوراء را روزه گرفته و مردم را نيز به روز گرفتن در اين روز تشويق و ترغيب مينمودند؛ چرا كه عاشوراء روزي است كه خداوند، موسي و قومش را نجات بخشيد و فرعون و قومش را هلاك ساخت. از اين رو بر هر زن و مرد مسلماني مستحب است كه روز دهم از ماه محرم را به پاس شكر گزاري از خداوند روزه بدارد و بهتر است كه روز قبل و بعد آن را نيز روزه بدارد … .
وی به این نیز اکتفا نکرده و بارها با موضعگیری ها و اقدمات عملی سعی در ترویج جشن و شادی در روز عاشورا، نموده است. و اخیرا عمر بن عبدالعزیز آل شیخ، فرزند مفتی اعظم عربستان در عاشورای حسینی مراسم ازدواج خویش را برگزار نمود. در این مراسم بسیاری از مفتی ها وهابی سعودی شرکت نموده و این عروسی را به مفتی اعظم و فرزندش تبریک گفتند.
تصویر مراسم عروسی مفتی اعظم عربستان و انتشار خبر آن، در یازدهم محرم، فردای روز عروسی
پیشگویی امام علی از جعل حدیث توسط بنی امیه
محدث قمی به نقل از نویسنده «شفاء الصدور» برخی از اقدمات بنی امیه که چندین قرن بر مسلمین حکومت کردند را چتین می نویسد: بنی امیه روز عاشورا را مبارک میدانستند. در این روز برای خود خرید میکردند و خرید را در آن روز سنّت اسلام، معرفی میکردند. آنان در این روز مراسم عید بر پا میکردند، آن روز را روزه میگرفتند و در آن روز طلب حوائج را مستحب میدانستند، برای همین درباره روز عاشورا فضایل و مناقبی ساختهاند و حتی دعائی هم درباره فضیلت روز عاشورا، درست کردهاند که اولش این است: یا قابل توبة آدم یوم عاشورا، یا رافع ادریس الی السماء یوم عاشورا، یا مسکّن السفینة یوم عاشورا یا غیاث ابراهیم من النار یوم عاشورا. اینها را ساختهاند تا امر مشتبه شود. آنان معتقدند: هر نبیّ وسیله و شرفی دارد و در روز عاشورا این شرف زیاد میشود، مانند خاموش کردن آتش نمرود برای ابراهیم، قرار گرفتن سفینه نوح کوه جودی، غرق ساختن فرعون در دریا و نجات حضرت موسی از دست فرعون، نجات حضرت عیسی از دست یهودیان.
شیخ عباس قمی در ادامه می نوسید: شیخ صدوق از میثم تمار به نقل از امام علی، نقل می کند: امام علی، فرمود: در آینده، فرزند پیامبر را به قتل می رسانند و روز عاشورا که فرزند پیامبر را کشتهاند، روز مبارک قرار میدهند! راوی میگوید: به میثم تمار، گفتم: چگونه آن روز را روز مبارک قرار میدهند؟ گفت: آنان در فضیلت آن حدیث جعل میکنند و میگویند: روز عاشورا، روزی است که خداوند توبه آدم را پذیرفته با اینکه توبه آدم در ماه ذی الحجه پذیرفته شده است. آنان میگویند: در عاشورا، یونس از شکم ماهی نجات یافته، در حالی که در ماه ذی القعده از شکم ماهی نجات یافته است. میگویند: روز عاشورا روزی است که کشتی نوح کنار کوه جودی قرار گرفت در حالی که روز هیجدهم ماه ذی الحجه قرار گرفت. آنان میگویند: روز عاشورا دریا برای موسی شکافته شد در حالی که در ماه ربیع الاول شکافته شده بود. (محدث قمی، مفاتیح الجنان، اعمال روز عاشورا)
روایات منع روزه در عاشورا
و اما در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت، احادیث مختلفی درباره روزه عاشورا، نقل شده است که با توجه به مطالب فوق، به راحتی می توان دریافت که برخی روایات فضیلت روزه عاشورا و استحباب روزه این روز در منابع حدیث شیعه، جزو احادیث ساختگی می باشد و یا از باب تقیه صادر شده است.
زیرا اهل بیت با ارائه ضابطه معیار تحت این عنوان که روزه روز عاشورا، بدعت بنی امیه است، شیعیان را از وجود احادیث جعلی در منابع حدیثی مسلمانان، اگاه ساختند. به عنوان مثال، می توان به این روایت اشاره کرد که امام صادق(ع) در پاسخ به شخصی که از حکم روزه روز عاشورا سوال کرده بود، که از روزه عاشورا، نهی می کنند و میفرمایند:
یَوْمُ عَاشُورَاءَ فَیَوْمٌ أُصِیبَ فِیهِ الْحُسَیْنُ صَرِیعاً بَیْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ صَرْعَى حَوْلَهُ عُرَاةً أَ فَصَوْمٌ یَكُونُ فِی ذَلِكَ الْیَوْمِ كَلَّا وَ رَبِّ الْبَیْتِ الْحَرَامِ.
روز عاشورا، روزى است كه مصیبت حسین و بر خاك افتادن او میان یارانش، پیش آمد و یارانش نیز برهنه، بر گِرد او بر زمین افتاده بودند. آیا در چنین روزى، روزه مىگیرند؟ سوگند به پروردگار كه چنین کاری هرگز، روا نیست.
سپس فرمود: فَمَنْ صَامَهُ أَوْ تَبَرَّكَ بِهِ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ آلِ زِیَادٍ. هر کس این روز را روزه بگیرد یا آن را مبارک بدارد؛ خداوند متعال او را با آل زیاد، محشور می گرداند. (کلینی، کافی، ج ۴، ص ۱۴۷)
روزه عاشورا، بدعت بنی امیه
همچنین در روايتي، شخصي از امام صادق(ع) راجع به روزه گرفتن در روز عاشوراء سئوال ميكند حضرت روزه عاشورا را به صراحت روزه عاشورا را بدعت بنی امیه در اسلام، معرفی می نماید و ميفرمايد: ذاك يوم قتل فيه الحسين عليه السلام، فإن كنت شامتا فصم. ثم قال: إن آل أمية عليهم لعنة الله ومن أعانهم على قتل الحسين من أهل الشام، نذروا نذرا إن قتل الحسين عليه السلام وسلم من خرج إلى الحسين عليه السلام وصارت الخلافة في آل أبي سفيان، أن يتخذوا ذلك اليوم عيدا لهم، وأن يصوموا فيه شكرا، … . (شیخ طوسی، امالی، ص ۶۶۷)
روز عاشورا، روز شهادت امام حسين است. اگر میخواهيد به حسين شماتت كنيد (و از بلايي كه به آنها وارد شده، اظهار خشنودي كنيد) در روز عاشورا روزه بگيرید. بني اميه لعنه اللَّه عليهم و آن افرادي از اهل شام كه آنان را در كشتن حسين اعانت نمودند نذر كردند، اگر حسين كشته شود و اشخاصي كه از آنان بر حسين خروج كردهاند سالم بمانند و مقام خلافت نصيب خاندان ابوسفيان شود، روز عاشورا را براي خود عيد قرار دهند و آن روز را براى شكرگزارى روزه بگيرند … .
چند نکته: کسب درآمد و روزه تاسوعا
چرا از کسب درآمد مادی، در عاشورا نهی شده است؟
فقهاي شيعه با الهام از روايات اهل بيت عليهم السّلام چون اين روز را روز حزن و اندوه و اقامه عزا در مصيبت حضرت ابا عبد الله الحسين(ع) ميدانند از هرگونه عملي كه منافات با اقامه عزا و حزن واندوه، باشد را در اين روز به شدت نهي فرمودهاند و مؤمنين را توصيه فرمودهاند تا در اين روز دست از كارهاي روزمرّه و دنیوی، كشيده و اين روز را روز مصيبت و حزن و بكاء خود قرار دهند. از باب نمونه امام رضا(ع) در روايتي ميفرمايند:
من كان يوم عاشوراء يوم مصيبته وحزنه وبكائه يجعل الله عز وجل يوم القيامة يوم فرحه وسروره وقرت بنا في الجنان عينه. (شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۲۲۷)
كسي كه روز عاشوراء روز مصيبت و حزن و اندوه و گريه او باشد خداوند روز قيامت را روز شادي و سرور او قرار داده و چشمانش را در بهشت به ما روشن خواهد فرمود.
همچنین امام رضا، در باب آداب روز عاشورا، از تهیه و ذخیره مواد غذایی، نیز نهی فرموده اند:
… وَ مَنِ ادَّخَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ ذَخِیرَهً أَعْقَبَهُ اللَّهُ تَعَالَى نِفَاقاً فِی قَلْبِهِ إِلَى یَوْمِ یَلْقَاهُ، وَ انْتَزَعَ الْبَرَکَهَ عَنْهُ وَ عَنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ وُلْدِهِ، وَ شَارَکَهُ الشَّیْطَانُ فِی جَمِیعِ ذَلِکَ. (کلینی، الکافی، ج ۴، ص ۱۴۷)
…کسی که در این روز، برای منزلش چیزی ذخیره کند، در قلبش تا روز قیامت نفاق جای گیرد و برکت از او و خانواده و فرزندانش گرفته می شود و شیطان در همه این موارد با او همراهی و مشارکت خواهد کرد.
روزه روز تاسوعا نیز نهی شده است
علاوه بر حرمت روزه عاشورا، روز تاسوعا (نهم محرم)، نیز در احادیث، نهی شده است. زیرا، تاسوعا، روزی است که امام حسین و اصحابش در کربلا، محاصره شدند.
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ صَوْمِ تَاسُوعَاءَ وَ عَاشُورَاءَ مِنْ شَهْرِ الْمُحَرَّمِ، فَقَالَ: تَاسُوعَاءُ یَوْمٌ حُوصِرَ فِیهِ الْحُسَیْنُ علیه السلام وَ أَصْحَابُهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِکَرْبَلَاءَ، وَ اجْتَمَعَ عَلَیْهِ خَیْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَیْهِ، وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَهَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَیْلِ وَ کَثْرَتِهَا، وَ اسْتَضْعَفُوا فِیهِ الْحُسَیْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ، وَ أَیْقَنُوا أَنْ لَا یَأْتِیَ الْحُسَیْنَ علیه السلام نَاصِرٌ وَ لَا یُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ، بِأَبِی الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِیبُ … . (کلینی، الکافی، ج ۴، ص ۱۴۷)
از امام صادق(ع) از روزه روز تاسوعا و عاشورا سؤال کردم، فرمود: تاسوعا روزى بود که در آن روز، حسین(ع) و اصحابش(رضى الله عنهم) را در کربلا محاصره کردند، لشکر شام برای جنگیدن با آن حضرت اجتماع نمودند و ابن مرجانه و عمر بن سعد به دلیل بسیاری لشکر مسرور شدند و حسین بن علی علیه السلام و یارانش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاوری برای آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد. پس حضرت فرمود: پدرم فدای آن کسی که او را ضعیف شمرده و غریب و تنها گذاشتند … .
سألت أبا عبدالله عن صوم تاسوعاء وعاشوراء من شهر المحرم؟ فقال:. .. ما هو يوم صوم. وما هو إلا يوم حزن ومصيبة دخلت على أهل السماء وأهل الأرض وجميع المؤمنين. ويوم فرح وسرور لابن مرجانة وآل زياد وأهل الشام. غضب الله عليهم وعلى ذرياتهم. (حر عاملی، وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص ۴۶۰)
از امام صادق(ع) درباره روزه گرفتن تاسوعاء و عاشوراي از ماه محرم سؤال نمودم؟ حضرت فرمود: … اين روزها براي روزه گرفتن نيست، چون اين روزها روز حزن و مصيبت أهل آسمانها و أهل زمين و همه مؤمنين است و روز فرح و سرور ابن مرجانه و آل زياد و أهل شام است، كه غضب خدا بر آنان و ذريه آنان باد.
جمع بندی
استحباب و سنت بودن روزه عاشورا، همواره مورد توجه وهابیت و آل سعود، بوده است و بر آن تأکيد ميشود. از طرفي اين روز در نزد شيعيان روز حزن و اندوه و شهادت امام حسین، می باشد و در نزد شیعه، روزه آن را نه تنها، سنت و مستحب نميدانند بلکه آن را بدعت و مکروه ميشمارند. شادی و روزه در عاشورای ماه محرم، نه تنها سنت پیامبر، نيست بلکه بدعتي است که از سوي افراد همسو با سياستهاي بنی امیه در عصر معاصر و توسط حکومت آل سعود در عربستان و وهابیون به عنوان ادامه دهنده راه بین امیه و برای تفرقه افکنی بین امت اسلام، ترويج گرديده است.
بعد از بررسی دقیق علمی و تاریخی، دریافتیم که: روزه روز عاشورا، بدعت بوده و شایسته است بلکه واجب است به احترام اسارت و تشنگی خاندان پیامبر، بدون اینکه نیت روزه شود، از صبح تا عصر عاشورا، از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه و …، پرهیز شود و در عصر عاشورا و نزدیک غروب، مقداری وعده غذایی تناول شود تا صدق روزه، بر روز عاشورا، نشود. زیرا مخالفین اهل بیت، و دوستداران بنی امیه، روز عاشورا را به شکرانه قتل امام حسین و اسارت اهل بیت پیامبر، روزه گرفتند.
و روایاتی که گویای ثواب داشتن روزه عاشورا هستند از باب “تقیه” صادر شدهاند و شاهد محکم بر این مساله، روایتی است که از امام صادق(ع) نقل شده است. زیرا وقتى از ایشان درباره روزه روز عاشورا پرسیده شد فرمودند: صُمهُ مِن غَیرِ تَبییتٍ وأفطِرهُ مِن غَیرِ تَشمیتٍ و لا تَجعَلهُ یَومَ صَومٍ كَمَلًا وَلیَكُن إفطارُكَ بَعدَ صَلاةِ العَصرِ بِسَاعَةٍ عَلى شَربَةٍ مِن ماءٍ. (شیخ طوسی، مصباح المتهجّد ص۷۸۲). در آن روز، روزه بگیر؛ امّا بدون تصمیم شبانه (یعنى بى آن كه شب، قصد روزه كنى) و بخور ؛ امّا نه به قصد شادى (یعنی افطار كن؛ امّا نه براى شماتت و خوشحالى؛ بلكه به منظور مخالفت با كسانى كه به قصد تبرّك، روزه مىگیرند) و روزه آن را كامل نكن و خوردنت هم ساعتى پس از نماز عصر با نوشیدن جرعهاى آب باشد.
در نتیجه، بعضي از فقهای شيعه، روايات نهي در روزه عاشوراء را صحیح دانسته و احاديث استحباب روزه اين روز را حمل بر جعل و تقيه نموده و فتوا بر حرمت روزه عاشورا، داده اند.
بنابراین، در مقام جمع بین احادیث، چنین درمی یابیم که: روزه روز عاشورا، مردد بین حرمت و کراهت است و جاى هیچگونه احتمال استحباب در آن داده نمی شود؛ یعنی اگر روزه گرفتن در این روز به عنوان خصوصیت و تشریع در اسلام، باشد بدعت است و حرام، و اگر به عنوان تبرک و شکرگذاری باشد، نشانه پیروی از بدعت بنی امیه و نشانه کفر و خروج از دین اسلام است، و اگر به جهت فضیلت مطلق روزه باشد؛ به دلیل آن که تشبه صوری به بنی امیه پیدا میشود، مکروه و ناقص الثواب است.
—————————————
لینک مرتبط:
لینک فیلم جشن وهابیت در روز عاشورا در عربستان
http://www.sonnat.net/article.asp?id=۱۷۹۰
—————————————
* دانش آموخته حوزه علمیه قم
منبع: فرهنگ نیوز
مسئولیت این فاجعه بزرگ بر دوش حکام عربستان سعودی است/ بهجای فرافکنی، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی عذرخواهی کنند/ انسان لحظهای نمیتواند خود را از این غم فارغ بداند
گروه سیاسی - رجانیوز: حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانوادههای داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
mena.mp۳ | دانلود فایل
به گزارش رجانیوز، حضرت آیت الله خامنهای، حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظهای نمیتواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.
رهبر انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکری کند.
ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملتها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودیها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانوادههای داغدار عذرخواهی کنند.
ايران در ازاي چشم پوشي(طولاني مدت يا دائم) از نقاط کليدي صنعت هسته اي(غني سازي، تحقيق و توسعه، آب سنگين، بازفراوري) و به خطر انداختن امنيت و استقلال خود(پذيرش نظارت ها و بازرسی هاي گسترده آژانس و قيموميت ۱+۵) تنها موفق به لغو بخشي از تحريمها(سازمان ملل، اتحاديه اروپا و تعدادي از فرمانهاي اجرايي رئيس جمهور) و تعليق بخش ديگري از تحريمهاي اتحاديه اروپا و امريکا شده است. به عبارت ديگر ايران در عوض چشم پوشي از برخي از مهمترين حقوق خود، متقابلا بخشي از حقوق خود را دريافت کرده است يعني هم آنچه که داده حق خود بوده و هم آنچه که گرفته حق خود بوده است.
گروه بین الملل - رجانیوز: هر چند متن فارسی برنامه جامع مشترک اقدام (برجما) توسط وزارت خارجه منتشر شده است با این حال برای آگاهی مخاطبان رجانیوز در ادامه خلاصه ای از تعهدات ایران و ۱+۵ در توافق نهایی به همراه شرح برخی از موارد و تطبیق با خطوط قرمز نظام می آید.
الف. تعهدات ايران:
۱) محدود شدن شديد صنعت هستهاي
۲)پذيرش نظارت هاي گسترده و خطرناک آژانس
۳) پذیرش قیمومیت ۱+۵ در خصوص برخی اقدامات
ب. تعهدات ۱+۵:
۱. تعليق يا لغو برخي از تحريمهاي مرتبط با هسته اي
الف. تعهدات ايران:
غني سازي
.۱ براي يک دوره ۱۵ ساله، غني سازي و تحقيق و توسعه مرتبط با غني سازي بايد صرفا در نطنز انجام پذيرد.
.۲ براي يک دوره ۱۰ ساله، ظرفيت غني سازي به ۵۰۶۰ دستگاه سانتريفيوژIR-۱ محدود خواهد شد.
.۳ ايران موظف است سانتريفيوژهاي اضافي را (حدودا يازده هزار دستگاه) به همراه زيرساختهايشان جمع آوري و در انباري زير نظر آژانس نگهداري کند.
.۴ ایران می تواند از سانتريفيوژهاي جمع آوري و انبار شده تنها براي جايگزيني با سانتريفيوژهاي خراب شده استفاده کند آن هم پس از تاييد آژانس!
.۵ تا ۱۵ سال ايران حق ندارد بيش از ۳.۶۷% غني سازي کند.
.۶ بر اين اساس ايران براي ۱۵ سال حق توليد سوخت براي راکتور تهران را ندارد و بايد از خارج وارد کند.
.۷ تا ۱۵ سال ايران حق ندارد بيش از ۳۰۰ کيلوگرم اورانيوم غني شده به صورت UF۶ نگهداري کند.
.۸ ايران موظف است اورانيوم اضافه بر ۳۰۰ کيلوگرم را يا بفروشد يا رقيق کند!
.۹ به استثناي موارد زير ايران در طول دوره ده ساله حق ساختن سانتريفيوژ نخواهد داشد:
.۱۰ در صورتي که تعداد سانتريفيوژهاي انبار شده از نسل اول به زير ۵۰۰ تا کاهش پيدا کند مي تواند به ميزاني که کاهش يافته سانتريفيوژ از نسل اول بسازد.
.۱۱ پس از هشت سال مي تواند سالانه ۲۰۰ سانتريفيوژ IR_۶ و IR_۸ بدون روتور بسازد و زير نظر آژانس انبار کند.
.۱۲ پس از ده سال مي تواند سالانه ۲۰۰ سانتريفيوژ IR_۶ و IR_۸ به طور کامل بسازد و زير نظر آژانس انبار کند.
تحقيق و توسعه
.۱ ايران براي ۱۰ سال فقط بر روي چهار نسل IR_۸,IR_۶,IR_۵,IR_۴ مي تواند تحقيق و توسعه داشته باشد.
.۲ تحقيق و توسعه روي سانتريفيوژهاي نسل هاي بالاتر تنها به صورت شبيه سازي کامپيوتري! مجاز است.
.۳ ايران براي ۱۰ سال حق ندارد بر روي ساير روشهاي غني سازي مثل غني سازي ليزري، ديفيوژن گازي و … تحقيق و توسعه انجام دهد.
.۴ تحقيق و توسعه بر روي چهار نسل IR_۸,IR_۶,IR_۵,IR_۴ نيز با محدوديت هاي شديد همراه است (توجه با اين نکته ضروريست که تحقيق و توسعه بر روي يک نسل از سانتريفيوژ ابتدا به صورت تکي، سپس زنجيره هاي متصل به هم از آن انجام مي شود. آزمايش زنجيره اي نيز از زنجيره هاي کوچک شروع مي شود و به زنجيره ۱۶۴ تايي از آن خاتمه مي يابد. زماني تحقيق و توسعه بر روي يک سانتریفيوژ کامل مي شود که زنجيره ۱۶۴ تايي آن در آزمايش ها موفق عمل کرده باشد) مطابق توافقنامه ايران حداکثر تا زنجيره هاي ۳۰ تايي مي تواند آزمايشات خود را دنبال کند. مهمترين محدوديت های تحقیق و توسعه عبارتند از:
.۵ براي ۱۰ سال تحقيق و توسعه بر روي IR_۴ فقط به صورت تک دستگاهي و زنجيره ده تايي از آن مجاز است.
.۶ براي ۱۰ سال تحقيق و توسعه بر روي IR_۵ فقط به صورت تک دستگاهي و زنجيره ده تايي از آن مجاز است.
.۷ پس از هشت و نيم سال ايران مي تواند تحقيق و توسعه بر روي IR_۸ و IR_۶ را حداکثر در زنجيره هاي ۳۰ تايي آزمايش کند.
فردو:
.۱ سايت فردو از يک مرکز غني سازي به یک مرکز تحقيق در زمينه فيزيک، هسته اي و تکنولوژي تبديل مي شود.
.۲ براي ۱۵ سال هر گونه غني سازي يا فعاليت مرتبط با غني سازي يا تحقيق و توسعه بر روي غني سازي در فردو ممنوع خواهد بود.
.۳ ايران موظف است حدودا ۲۰۰۰ سانتريفيوژ از حدودا ۳۰۰۰ دستگاه موجود در فردو را به همراه زيرساختهايشان جمع آوري و در انباري زير نظر آژانس نگهداري کند.
۴. ۱۰۴۴ سانتريفيوژ به صورت نصب شده در فردو باقي مي ماند که ۳۲۸ دستگاه از اين تعداد براي توليد ايزوتوپ هاي پايدار قابل استفاده خواهد بود.
.۵ براي ۱۵ سال ايران حق تزريق اورانيوم به اين دستگاهها را نخواهد داشت.
.۶ براي ۱۵ سال حدود ۷۰۰ سانتريفيوژ باقيمانده نيز خاموش خواهند بود.
.۷ به مدت ۱۵ سال ايران حق وارد کردن هر نوع ماده شکافت پذير به فردو را نخواهد داشت.
آب سنگين اراک
.۱ ايران بايد راکتور اراک را به گونه اي بازسازي و باز طراحي کند که توان توليد پلوتونيوم در مقياس تسليحاتي را نداشته باشد.
.۲ براي ۱۵ سال ايران حق ندارد راکتور آب سنگين جديدي بسازد.
.۳ براي ۱۵ سال ايران حق ندارد آب سنگين اضافه بر نياز مصرفي را ذخيره کند و آب سنگين اضافي را بايد در بازارهاي جهاني به فروش برساند.
.۴ ايران موظف است تا زماني که نيروگاه اراک کار مي کند سوخت مصرفي آن را از کشور خارج کند.
.۵ ايران قصد دارد تا ابد سوخت مصرفي همه نيروگاههاي خود را از کشور خارج کند.
.۶ ايران قصد دارد تا ابد از نيروگاههاي آب سبک استفاده کند.
.۷ به مدت ۱۵ سال بازفرآوري يا تحقيق و توسعه بر روي باز فرآوري يا ايجاد تاسيساتي براي بازفراوري ممنوع است.
.۸ ايران قصد دارد تا ابد از بازفرآوري چشم پوشي کند!
.۹ ايران تنها مي تواند در زمينه جداسازي با هدف توليد راديوايزوتوپهاي پزشکي و صنعتي از نمونههاي تابش ديده اورانيوم غني شده، فعاليت کند.
نظارت و بازرسيهاي گسترده آژانس و قيوميت ۱+۵ در برخي موارد
الف. نظارت و بازرسي هاي گسترده آژانس
.۱ ايران از حدود ۲۰ سال پيش عضو دام ان پي تي شده است که بر اساس آن آژانس مي تواند از تاسيسات هسته اي کشور بازرسي کند و به همين خاطر در اين توافق ذکر نشده است.
.۲ ايران کد اصلاحي ۳.۱ را پذيرفته است که بر اساس آن موظف است از روزي که اقدام به ساخت يک سايت هسته اي مي کند آژانس را در جريان بگذارد.
.۳ ايران پذيرفته است تا زمان تصويب دائمي پروتکل الحاقي در مجلس، به طور موقت آن را اجرا کند. بر اساس پروتکل الحاقي آژانس مي تواند از تاسيسات نظامي نيز بازرسی کند.
.۴ ايران موظف است به منظور تضمين راستي آزمايي در خصوص عدم وجود مواد و فعاليتهاي اعلام نشده يا فعاليت هاي مغاير با اين توافق نگراني هاي آژانس را رفع کند و با توسل به اين بند آژانس مي تواند از تاسيسات نظامي ايران نيز بازرسي کند.
.۵ به مدت ۲۵ سال آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانيوم توليدي توسط ايران در همه کارخانههاي تغليظ سنگ معدن اورانيوم نظارت خواهد کرد.
.۶ به مدت ۲۰ سال آژانس بر رورتورزها و بيلوزهاي سانتريفيوژها نظارت و مراقبت خواهد کرد.
.۷ به مدت ۱۵ سال به منظور نظارت و راستي آزمايي فعاليت هاي ايران، آژانس از فنآوريهاي مدرن تائيد شده و گواهي شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش ميزان غني سازي به صورت لحظه به لحظه و مهر و مومهاي الکترونيک و يک سازوکار قابل اتکا براي اطمينان از رفع سريع نگرانيهاي آژانس در زمينه دسترسي استفاده خواهد کرد.
ب. قيمومت ۱+۵ بر برخی از اقدامات ایران
.۱ براي ۱۵ سال تنها در صورت موافقت ۱+۵ ايران مي تواند تجهيزات و تکنولوژي غني سازي يا مرتبط با غني سازي را صادر کند!
.۲ چنانچه ايران بخواهد با يک کشور يا نهاد خارجي در زمينه غني سازي يا مرتبط با غني سازي از جمله تحقيق و توسعه همکاري کند بايد با تاييد و اجازه ۱+۵ انجام شود.
.۳ چنانچه ايران بخواهد کالاها، اقلام، مواد، تجهيرات و تکنولوژيهايي که در سند INFCIRC/۲۵۴/Rev.۱۲/Part ۱ آمده است را وارد کند بايد با اجازه و تاييد ۱+۵ صورت بگيرد.
.۴ چنانچه ايران بخواهد در ساير کشورها نيز فعاليت هاي هسته اي انجام دهد يا در اين زمينه سرمايه گذاري کند بايد با اجازه و تاييد ۱+۵ باشد.
جمع بندي تعهدات ايران
۱. اگرچه ۱+۵ در توافقنامه اذعان کرده که ايران با عمل به اين توافق مي تواند از حقوق هسته اي خود به نحوي که در ان پي تي آمده به طور کامل استفاده کند اما اين اذعان به هيچ وجه به معناي پذيرش حقوق هسته اي ايران به طور کامل در استفاده صلح آميز از اين صنعت نيست. زيرا ۱+۵ با توسل با اين که ايران بايد تضمين کند که برنامه هسته ايش منحصرا صلح آميز خواهد بود مواردي کليدي از صنعت هسته اي مثل غني سازي، تحقيق و توسعه، بازفرآوري و ساخت راکتورهاي آب سنگين را محدود يا ممنوع کرده است. بايد توجه داشت که منظور آنها از تضمين تضمين به معناي رايج آن نيست؛ تضمين مورد نظر ۱+۵ يعني اين که حتي اگر هم بخواهد نقض کند نتواند نقض کند. با ذکر يک مثال منظور ۱+۵ از تضمين روشنتر خواهد شد؛ اگر کسي بخواهد به نحوی که مد نظر ۱+۵ است تضمین کند که دروغ نخواهد گفت بايد زبانش بريده شود تا در صورتي هم که بخواهد دروغ بگويد نتواند بگويد.
.۲ در توافقنامه هیچ اشاره ای به حق ایران برای غني سازي نشده است و صرفا اجازه فعاليتی محدود در اين زمينه به ایران داده شده است.
. ۳ اين ميزان از غني سازي نیازهای کشور را تامین نمی کند. در صورتي که نطنز ۲۵ سال با ظرفيت مورد توافق(۵۰۶۰ دستگاه نسل يک) کار کند تنها نياز يک سال بوشهر تامين مي شود!
.۴ در حالي که تصريح شده بود بايد محدوديت کمتر از ۱۰ سال باشد محدوديت هاي پذيرفته شده بسيار فراتر از خطوط قرمز ترسيم شده است و ۱۰ سال، ۱۵ سال و فراتر از آن را شامل مي شود.
.۵ در هيچ جاي توافق اذعان نشده است که پس از پایان یافتن زمان محدوديت هاي پذیرفته شده از جانب ایران، اين محدوديت ها برداشته خواهد شد. اين امر بسيار مهمي است که متاسفانه از آن غفلت مي شود.
.۶ پذيرش نظارت و بازرسيهاي گسترده آژانس براي امنيت کشور بسيار خطرناک است.
.۷ پذيرش قيموميت ۱+۵ در زمينه صادرات و واردات موارد مندرج در توافقنامه ناقض استقلال کشور و حق حاکميت ملي مي باشد.
ب. تعهدات ۱+۵
.۱ در قالب يک قطعنامه جديد قطعنامه هاي مرتبط با هسته اي لغو خواهد شد اما اين قطعنامه جديد خود حاوي تحريم مي باشد. البته واژه لغو به لحاظ حقوقي در مورد قطعنامه ها درست نيست. زيرا اين قطعنامه ها و تحریمهای آنها قابل بازگشت هستند. بند بعدی در مورد بازگشت پذیری قطعنامه ها می باشد.
.۲ در صورت قانع نشدن هر يک از کشورهاي ۱+۵ در «کميسيون مشترک» مبني بر اين که ايران «به نحو اساسي» به تعهدات خود پايبند بوده است اين امر به شوراي امنيت ارجاع خواهد شد. شوراي امنيت براي ادامه لغو تحريمها راي گيري خواهد کرد و در صورت عدم تصويب آن ظرف يک ماه و در صورتی که شورا ترتیب دیگری را اتخاذ نکند همه تحريمهاي قطعنامه ها مجددا عليه ايران اعمال خواهد شد.
.۳ اتحاديه اروپا بخشي از تحريمهاي اقتصادي و مالي مرتبط با هسته اي را همزمان با تاييد آژانس مبني بر اين که ايران به تعهدات مربوطه عمل کرده است لغو و برخي از آنها را تعليق خواهد کرد.
.۴ پس از طي هشت سال يا پس از اين که آژانس به نتيجه گيري گستردهتر رسيده باشد که تمام مواد هستهاي در ايران در فعاليتهاي صلح آميز باقي ميماند، هرکدام که زودتر حاصل شود، اتحاديه اروپا برخي از تحريمها را لغو و برخي را تعليق خواهد کرد.
.۵ امريکا اجراي برخي از تحريمهاي اقتصادي و مالي مرتبط با هسته اي را همزمان با تاييد آژانس مبني بر اين که ايران به تعهدات مربوطه عمل کرده است متوقف خواهد کرد؛ بدين معني که اين تحريمها لغو نخواهند شد و حداکثر تعليق مي شوند.
.۶ فرمانهاي اجرايي رئیس جمهور امریکا به شماره های ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، و ۱۳۶۴۵ و بخشهاي ۵ تا ۷ و ۱۵ دستورالعمل اجرايي ۱۳۶۲۸ لغو خواهد شد.
.۷ پس از طي هشت سال يا پس از اين که آژانس به نتيجه گيري گستردهتر رسيده باشد که تمام مواد هستهاي در ايران در فعاليتهاي صلح آميز باقي ميماند، هرکدام که زودتر حاصل شود، امريکا اقداماتي را که مي تواند منجر به لغو تحريمها در خصوص دستيابي به اقلام و خدمات مرتبط با هستهاي براي فعاليتهاي هستهاي شود پيگيري خواهد کرد!!!
جمعبندي تعهدات ۱+۵
اين ادعا که همه تحريمها همزمان با اقدام ايران لغو خواهد شد سه ادعاي نادرستي است که با متن توافق انطباقي ندارد؛ بخشي از تحريمها، پس از اقدام ايران و تاييد آژانس لغو و برخي نيز تعليق خواهد شد.
جمع بندي توافق وين:
ايران در ازاي چشم پوشي(طولاني مدت يا دائم) از نقاط کليدي صنعت هسته اي(غني سازي، تحقيق و توسعه، آب سنگين، بازفراوري) و به خطر انداختن امنيت و استقلال خود(پذيرش نظارت ها و بازرسی هاي گسترده آژانس و قيموميت ۱+۵) تنها موفق به لغو بخشي از تحريمها(سازمان ملل، اتحاديه اروپا و تعدادي از فرمانهاي اجرايي رئيس جمهور) و تعليق بخش ديگري از تحريمهاي اتحاديه اروپا و امريکا شده است. به عبارت ديگر ايران در عوض چشم پوشي از برخي از مهمترين حقوق خود، متقابلا بخشي از حقوق خود را دريافت کرده است يعني هم آنچه که داده حق خود بوده و هم آنچه که گرفته حق خود بوده است.
مهمترين خطوط قرمز نظام در بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار مسئولان نظام ۲/۴/۹۴
منبعجدول: سايت مقام معظم رهبري به آدرس: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۰۰۶۲
مقايسه توافق با خطوط قرمز نظام
.۱ توجه داشته باشيم که خطوط قرمز تعيين شده، کف خواسته هاي نظام و مطالبات مردم است. بنابراين تحقق خطوط قرمز نظام يعني کسب نمره قبولي نه بهترين نمره؛ نمره توافق در صورت تحقق خطوط قرمز ده است نه بيست.
.۲ در آخرين ترسيم صورت گرفته از خطوط قرمز، از برخي از اين خطوط حداقلي نيز ـ به علت ناتواني در تحقق آن ـ چشم پوشي شده است. براي مثال در سخنراني فوق، در زمينه ظرفيت غني سازي از تحقق ۱۹۰۰۰۰ سو سخني به ميان نيامده است. دستاورد توافق در اين زمينه حدود ۶۰۰۰ سو است که يک سي و يکم خط قرمز تعيين شده قبلي مي باشد!
با توجه به اين مقدمه مهمترين موارد نقض شده عبارتند از:
.۳ بر خلاف خطوط قرمز ترسيمي، محدوديت هاي ۱۰ ساله، ۱۵ ساله و دائمي بر صنعت هسته اي پذيرفته شده است.(متن اصلي توافقنامه، بخش هسته اي)
.۴ بر خلاف خطوط قرمز ترسيمي مبني بر منوط نشدن لغو تحريمها به تاييد آژانس، اجراي تعهدات ۱+۵ به تاييد آژانس مبني بر عمل ايران به تعهدات مربوطه، منوط شده است. (متن اصلي توافقنامه، بخش تحريمها)
.۵ بر خلاف خطوط قرمز ترسيمي مبني بر اين که بايد اقدامات طرفين همزمان با هم باشد، ابتدا ايران به تعهدات خود عمل مي کند سپس در صورت تاييد آژانس ۱+۵ تحريمها را مطابق توافق لغو يا تعليق مي کنند. (متن اصلي توافقنامه، بخش تحريمها)
.۶ بر خلاف خطوط قرمز ترسيمي مبني بر لغو همه تحريمهاي اقتصادي، مالي و بانکي، به جز تعداد محدودي از فرمانهاي اجرايي رئيس جمهور، هيچيک از تحريمهاي امريکا لغو نمي شود. همچنین بخشی از تحریمهای اتحادیه اروپا لغو و برخی دیگر تعلیق می شوند. (متن اصلي توافقنامه، بخش تحريمها)
۷. بر خلاف تاکيد صريح رهبري مبني بر ممنوعيت هر گونه بازرسي از تاسيسات نظامي، با پذيرش پروتکل الحاقي و اين توافقنامه، آژانس مي تواند از تاسيسات نظامي نيز بازديد کند.(ماده ۵ پروتکل الحاقي و ضميمه ۱ توافقنامه، بخش دسترسي)
ایشان با تأکید بر مقابله جمهوری اسلامی با هرگونه سوءاستفاده از «متن تهیه شده» افزودند: چه متن تهیه شده تصویب شود چه نشود، به هیچکس اجازه خدشه بر اصول اساسی نظام اسلامی را نمی دهیم.
گروه سیاسی رجانیوز: ملت موحد، مؤمن و متحد ایران، امروز به شکرانه روزه داری و عبادات و خودسازی رمضانی، در سراسر سرزمین سرافراز ایران، سجده شکر به جا آورد و در پرشکوه ترین نماز عید سعید فطر، از پروردگار کریم خویش، استمرار رستگاری ملی و سعادت دنیا و آخرت طلب کرد. در نگین این شکوه تاریخی، مردم پایتخت تهران نماز عید را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای تهران اقامه کردند.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
رهبر معظم انقلاب- خطبه های نماز عیدسعید فطر.mp۳ | دانلود فایل
به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه اول نماز، با تبریک خجسته عید فطر به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، ماه رمضان امسال را به معنای واقعی کلمه، ماه بارش برکات الهی بر ملت ایران خواندند و افزودند: روزه داری در روزهای گرم و بلند تابستان، محافل گسترده قرآن، مجالس زیبای دعا و توسل و تضرع، سفره های ساده افطار در مساجد و معابر عمومی، و در نهایت راهپیمایی عظیم روز جهانی قدرس از نشانه های این برکت آسمانی بود.
ایشان افزودند: راه درست شناخت ملت ایران، تأمل در این گونه واقعیات است، واقعیاتی که نشان می دهد ملت در عرصه عبادت آنجور عمل می کند و در صحنه مبارزه با استکبار نیز، اینگونه راه را به دیگر ملتها نشان می دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر امریکا»ی ملت ایران در روز جهانی قدرس خاطرنشان کردند: جهت گیریهای عظیم حرکت ملت را باید از این شعارها درک کرد نه از زبان مغرض بیگانگان که متأسفانه در داخل نیز برخی کج فهم ها آنها را تکرار می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه دوم نماز با اشاره به حوادث ناگوار منطقه گفتند: متأسفانه دستهای نامبارک و سیه کار، ماه مبارک رمضان را برای بسیاری از ملتهای منطقه در یمن، بحرین، فلسطین و سوریه، تلخ و سخت دشوار کردند که این مسائل برای مردم ایران مهم است.
بخش اعظم خطبه دوم حضرت آیت الله خامنه ای به بیان چند نکته درباره موضوع هسته ای اختصاص داشت. در اولین نکته ایشان با تشکر از دست اندرکاران مذاکرات طولانی و نفسگیر هستهای به خصوص زحمات و تلاشهای هیأت مذاکره کنند، افزودند: برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیش بینی شده طی شود البته چه این متن تصویب شود چه نشود اجر مذاکره کنندگان محفوظ است ان شاءالله.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دست اندرکاران بررسی «متن تهیه شده هسته ای» تأکید کردند: براساس مصالح کشور و منافع ملی با دقت کار خود را انجام دهید تا بتوانید حاصل بررسیها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه دهید.
ایشان با تأکید بر مقابله جمهوری اسلامی با هرگونه سوءاستفاده از «متن تهیه شده» افزودند: چه متن تهیه شده تصویب شود چه نشود، به هیچکس اجازه خدشه بر اصول اساسی نظام اسلامی را نمی دهیم.
رهبر انقلاب با اشاره به فضای تهدیدآمیز موجود و تکیه دشمنان بر مسائل دفاعی ایران، افزودند: به فضل الهی قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده خواهی دشمنان نخواهد شد.
«ادامه حمایت از دوستان جمهوری اسلامی در منطقه»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در موضوع هسته ای بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: چه متن تهیه شده پس از طی روند قانونی داخل کشور، تصویب شود چه نشود، ملت ایران از حمایت ملت مظلوم فلسطین، یمن، بحرین و ملت و دولت های سوریه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطین دست بر نمی دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در هر صورت سیاست ملت و نظام جمهوری اسلامی در مقابل امریکا هیچ تغییری نخواهد کرد، افزودند: ما درباره مسائل دو جانبه، منطقه ای و جهانی هیچ مذاکره ای با امریکا نخواهیم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته ای که قبل از این هم سابقه داشته است.
ایشان با انتقاد شدید از سیاستهای امریکا در «حمایت از دولت تروریستی و کودک کش صهیونیسم و تروریست خواندن مجاهدان فداکار حزب الله لبنان» افزودند: سیاستهای ما و امریکا در منطقه صد و هشتاد درجه اختلاف دارد بنابراین چگونه می توان با آنها گفتگو و مذاکره کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تذکرات و نکات خود در باب مسئله هسته ای به رجزخوانی چند روز اخیر امریکایی ها اشاره کردند و افزودند: دولت مردان و دولت زنان امریکا این روزها برای حل مشکلات داخلی به ناچار، مشغول رجز خوانی هستند اما زیاده گوییهای آنها حقیقت ندارد.
ایشان با اشاره به یکی از رجزهای امریکایی مبنی بر جلوگیری از تولید سلاح هسته ای در ایران خاطرنشان کردند: ما سالها قبل براساس مبانی اسلام، فتوای حرمت تولید سلاح هسته ای داده ایم و برای تولید این سلاح، مانع شرعی داریم اما امریکاییها با وجود اینکه گاهی به اهمیت این فتوا اذعان می کنند، در تبلیغات و رجز خوانیها دروغ می گویند و ادعا می کنند تهدید آنها جلوی ساخت سلاح هسته ای ایران را گرفته است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مقامات فعلی امریکا از تسلیم ملت ایران حرف می زنند البته پنج رئیس جمهور قبلی آنها نیز پس از انقلاب از این آرزوها داشتند اما یا مردند یا در تاریخ گم شدند و شما هم مثل آنها، تسلیم ایران را مگر به خواب ببینید.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراف رئیس جمهور کنونی امریکا به چند مورد از اشتباهات گذشته این کشور در قبال ایران از جمله کودتای بیست و هشت مرداد و حمایت از صدام افزودند: اینها تنها مشتی از خروار است و اشتباهات بسیاری وجود دارد که امریکایی ها هنوز حاضر نیستند به آنها اعتراف کنند.
ایشان به مقامات امریکایی توصیه کردند از اشتباهات جاری دست بردارند تا مقامات آینده این کشور مجبور نشوند به اشتباهات فعلی آنها اذعان کنند.
رهبر انقلاب با تأکید بر اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران افزودند: حدود دوازده سال است شش کشور بزرگ جهان تلاش می کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته ای باز دارند و همانگونه که برخی گفتند پیچ و مهره های هسته ای یران را بکلی باز کنند اما امروز مجبور شده اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه را در ایران بپذیرند و تحمل کنند و این، معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد.
ایشان، اقتدار و قدرت رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران را ناشی از ایستادگی و مقاومت ملت و شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز خواندند و با تجلیل از دانشمندان شهید هسته ای و رهروان و خانواده های آنان افزودند: رحمت پروردگار بر ملتی که اینگونه پای حرف حق خود می ایستد.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی خطبه دوم نماز عید سعید فطر با اشاره به حرف رئیس جمهور فعلی امریکا مبنی بر توان نابود کردن ارتش ایران گفتند: قدیم ها به این گونه حرفها «لاف در غریبی» می گفتند.
رهبر انقلاب خطاب به مقامات امریکایی تأکید کردند: ما از هیچ جنگی استقبال و هیچ جنگی را آغاز نمی کنیم اما اگر جنگی روی دهد آن کس که از نبرد سرشکسته خارج می شود امریکای متجاوز و جنایتکار است.
بسیج دانشجویی استان همدان ضمن صدور بیانیه ای مبنی بر توجه بیشتر دستگاه ها و دانشگاه ها در زمینه حجاب و عفاف، چند پیشنهاد قابل اجرا در این مورد ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از همدان، ،بسیج دانشجویی استان همدان بیانیه ای پیرامون عفاف و حجاب صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
“یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین…”
آیه ۵۹ سوره احزاب
اقتضای زیبایی جلوه گری است و کسی که خود را زیبا می داند، فطرتا درصدد جلوه گری برمی آید. این امر فطری، اگر با دانایی و بصیرت تلفیق نشود، زن را که در آفرینش پیکر، بهره ی بیشتری ازلطافت و جمال نصیبش گشته به سوی خود آرایی و خود نمایی در جامعه سوق می دهد و در پی آن، خسارات و آسیب های مهلکی، ابتدا دامن گیر خود زن و سپس گریبانگیر مرد¬ها و نهایتا جامعه خواهد شد. این همان معضلی است که جامعه کنونی ما به شدت با آن مواجه است.
زن مثل یک مروارید قیمتی است، مروارید غیر از یک سنگ بی ارزش است که در هرجایی می افتد و در دسترس هر کسی هست، مروارید در در دل صدف است (اللؤلؤ المکنون). زن نیمی از پیکره ی اجتماع انسانی است که رفتار، فرهنگ و اندیشه او در شکل گیری جامعه انسانی، نقش مهمی را ایفا می کند.
امیرالمؤمنین علیه السلام: زکاة الجمال العفاف. عفاف، حالت درونی خویشتن داری از تمام هرزه گری ها و بی بندوباری هاست. برای پوشش های خاص تاریخ ها نگاشته اند اما از آنجا که حیا و عفاف ریشه در تاریخ بشر دارد تاریخ بردار نیست. وقار و متانت، سنگینی و وزانت، حجب و حیا، صفات ارزشمندی اند که جنسیت نمی شناسد و برای زن و مرد یکسان لازم است.
برهنگی بیماری عصر ماست، که گریبان گیر انسان های قرن حاضر شده است.
اما انتظار می رود کشور عزیزمان، ایران که برای اقامه ی تعالیم و آموزه های حقیقی اسلام ناب محمدی انقلابی به ثمر رساند که اسوه و آرمان تمام جوامع آزادی خواه گشت وبیش از هزاران شهید در راه دفاع از آرمان های مقدس انقلاب هدیه کرد،با بهره گیری صحیح از فرامین و احکام الهی در قرآن و سیره ی ائمه خود را در برابر این بیماری واکسینه کند.
در این برهه حساس از زمان که استکبار با تمام قوا حیا و عفت بانوان را مورد تهاجم خود قرار داده است. ما دانشجویان خواهر بسیجی دانشگاههای استان همدان امیدواریم دغدغه های فرهنگی خود را نه تنها با حرف بلکه با عمل به منصه ظهور برسانند.
موارد زیر از الزامات انجام تعهد مسئولین به وظایف انقلابی شان می باشد.
اجرای قانون حجاب و عفاف در مراکز اداری، درمانی، دانشگاهی ومراکز عمومی شهری و برخورد قاطعانه با خاطیان
توجه هر چه بیشتر مسئولین حراست دانشگاهها و ادارات دولتی به الزام اجرای آیین نامه های انضباطی و برخورد با افراد بد حجاب و جلوگیری و ممانعت از ورود این افراد به مراکز دانشگاهی و دولتی
تفکیک جنسیتی محیط کاری و جلوگیری از اختلاط کارمندان زن و مرد در فضای کاری مشترک که موجب بروز مشکلاتی از جمله عادی سازی روابط زن ومرد شده است.
تعیین پوشش یکسان مناسب اسلامی ایرانی با رنگ و طرح مناسب برای کارمندان زن شاغل در ادارات و الزام اجرای آن
آموزش مناسب به دانش آموزان دختر و پسر در مدارس جهت حفظ حجاب و حفظ حریم روابط زن و مرد
اختصاص سر فصل درسی با موضوع حجاب با توجه به آیات و روایات در کتب معارف اسلامی
فرهنگ سازی و جریان سازی رسانه ملی در خصوص معرفی بانوان و دختران نخبه با حجاب و استفاده از بازیگران زن با نقش و پوشش اسلامی و معرفی چادر به عنوان حجاب اسلامی برتر
نظارت دقیق بر فروشگاههای عرضه لباس و مانتو و برخورد با تولید کنندگان لباسهای نامناسب و غیر اسلامی
طراحی و دوخت لباسهای مناسب با ویژگی ایرانی اسلامی با قیمت و کیفیت مناسب
با امید به اینکه پرداختن به مقوله حجاب و عفاف در همه ایام سال مورد توجه بوده و پرهیزنمودن از برخوردهای احساسی و زود گذر در این زمینه که تاثیری در حل مشکلات و معزلات جامعه کنونی نداشته و ندارد .باشد این مطالبات تلنگری در جهت بیداری مسئولین ذیربط و اقامه فریضه واجب فراموش شده (امر به معروف و نهی ازمنکر) و اهمیت ویژه آن باشد.